x

Kötelező visszaváltási (DRS) rendszer

  1. Automatizált göngyöleg-és DRS kötelező visszaváltási díj kezelés modul
  2. Automatizált göngyölegkezelés funkció
  3. További tudnivalók és funkciók az automatizált göngyölegkezeléssel kapcsolatosan
  4. DRS cikk megjelölése a szállítólevélen és a számlán
Automatizált göngyöleg-és DRS kötelező visszaváltási díj kezelés modul

Az ENTERSys – enterTrade jövedéki engedélyes készletgazdálkodási és számlázási programrendszerben elérhető egy külön opcionálisan megvásárolható modulként az automatizált göngyölegkezelés funkció, melynek segítségével automatizálható a tapadó göngyölegek kezelése és a 2024-ben életbe lépő DRS rendelet kezelése. Azonban a DRS rendelet kezeléséhez nem kötelező megvásárolni az automatizált göngyöleg kezelés opcionális modult, manuálisan kézzel is hozzárendelhető számlázáskor a DRS visszaváltási díj az alábbiak szerint.

Az automatizált göngyölegkezelés funkció előnye, hogy a program minden olyan termékhez automatikusan hozzárendeli a göngyöleget az értékesítések menüpontban (pl. árajánlat, díjbekérő, megrendelés, szállítólevél és számla) amihez tartozik göngyöleg vagy kötelező üvegvisszaváltási díj.
 
A kötelező üvegvisszaváltási díj kezeléséhez először fel kell venni a Cikktörzsbe / Terméktörzsbe egy szolgáltatást, aminek az elnevezése pl. „DRS kötelező visszaváltási díj”. A szolgáltatás áfa kulcsa „AK” azaz áfa körön kívüli kell hogy legyen és az eladási árhoz adjuk meg az 50 Ft-ot az alábbi példa alapján:


Számlázáskor (továbbá az árajánlat, díjbekérő, megrendelés és szállítólevél menüpontokban is) manuálisan hozzáadható a DRS kötelező visszaváltási díj, melyet összesítve kell feltűntetni egy sorban célszerűen a számlázandó tételek alatt.
Például, ha számlázunk 2 féle terméket és mindkettő DRS-es termék és a mennyiségük összesen 5 darab, akkor elegendő egy tételként feltűntetni a számlán, hogy
DRS kötelező visszaváltási díj, 5 darab x 50 Ft:

A számlázáskor az alábbiak szerint jelenik meg:


A kötelező visszaváltási díjat a számlán külön tételként kell feltüntetni egy soron összesítve.
 
A kötelezően visszaváltási díjas, NEM újrahasználható termékek esetén a visszaváltási díj nem tartozik az áfa alapjába, vagyis áfa tárgyi hatályán kívüli tételként (AK áfakulccsal és ATK áfakóddal) számlázandó. Manuális hozzárendelés esetén, amikor egy AK áfakulccsal rendelkező terméket veszünk fel számlázásra, akkor a program megkérdezi a hozzá tartozó áfakódot. Javasolt előre beállítani alapértelmezettként az AK áfakulcshoz az ATK áfakódot, hogy az ENTERSys program ezt minden tétel hozzárendelésekor automatikusan feltűntesse.

A Törzsadatok főmenü / Áfakódok felvétele / módosítása / törlése menüpontban javasolt az ’AK’ áfakulcshoz hozzárendelni alapértelmezettként az ’ATK’ áfakódot, hogy azt a későbbiekben ne manuálisan kelljen megadni minden egyes DRS kötelező visszaváltási díjnál:


A fentiekkel ellentétben a kötelezően visszaváltási díjas, újrahasználható termékek és az önkéntesen visszaváltási díjas termékek visszaváltási díja betétdíjként kezelendő. A betétdíj nem áfa körön kívüli tétel, hanem - bár értékesítéskor ugyanúgy külön tételként számlázandó - leköveti a fődolog áfa-kulcsát. Visszaváltáskor - a betétdíj visszatérítésekor - pedig számlahelyesbítés szükséges az utólagos adóalap-korrekció alátámasztása érdekében.


Automatizált göngyölegkezelés funkció

A DRS díj manuálisan hozzárendelhető a számlázáskor. Azonban, ha van automatizált göngyölegkezelés modul, akkor a programban előre megadható, hogy melyik termékhez tartozik DRS visszaváltási díj és a program magától számolja és hozzárendeli az eladandó DRS-es termékekhez az alábbiak szerint.
 
A Cikktörzset megnyitva kiválasztunk egy DRS-es terméket amihez tartozik visszaváltási díj, és a Módosítás menüpontra kattintunk. A Módosítás menüponton belül a göngyöleg kezelés lapfület kell választani és a termékhez hozzá kell rendelni a DRS visszaváltási díj szolgáltatást az alábbiak szerint:

A hozzárendelés és a módosítás rögzítése után a termékhez hozzárendeli a program a DRS visszaváltási díjat és a jövőben az árajánlat, díjbekérő, megrendelés, szállítólevél és számla írásakor a program automatikusan hozzárendeli a DRS-es termékekhez a díjat, annyi darabszámmal amennyit az adott DRS-es termékből értékesítünk.

Ebben az esetben elegendő csak felvenni a számlázandó tételeket majd amikor a Számla gombra kattintunk akkor a program automatikusan hozzárendeli a DRS visszaváltási díjat:

A Számla gombra kattintáskor rendeli hozzá a program a szükséges DRS tételt a szükséges mennyiségben automatikusan:


Eladói terminál modul használata esetén is megoldott a DRS kötelezően visszaváltási díj kezelése és a göngyöleg kezelés funkció. Az eladói terminálban, mikor egy olyan terméket választunk eladásra, melyhez tartozik göngyöleg vagy visszaváltási díj akkor a program automatikusan hozzárendeli a kapcsolódó tételeket az alábbiak szerint:


Az eladói terminál tételesen jeleníti meg az adott termékekhez kapcsolódó göngyöleget vagy visszaváltási díjat, azonban a nyomtatott blokkon összesítetten jelenik meg a tételek alján egy sorban.


Automatizált göngyölegkezelés modul esetén az új termék felvételekor megadható, hogy az adott termék DRS-es termék az alábbi kapcsoló segítségével.
És ugyanitt az új termék felvétele ablakban egyből hozzárendelhető a DRS kötelező visszaváltási díj.


Továbbá a Cikktörzs / Módosítás menüpontban:


A DRS-es termékek forgalma könnyedén kigyűjthető adott időszakra való bontásban az Információk főmenü / 2. Napi összesített forgalom menüpontban:
 
A DRS kapcsoló bepipálásával csak azok a termékek jelennek meg a forgalmi tételek lekérdezései között melyek DRS-es termékek és a menüpont segítéségével könnyedén elkészíthető a szükséges bevallás MOHU-nak.


Az Információk / Lekérdezések főmenü, 24. Számla szállítólevél lekérdezések almenüpontban a Tételes lista, bizonylatonként, vevőnként, termékenként Excel lekérdezésben is megjelenik az AX oszlopban, hogy melyik termék DRS termék egyéb kiértékelésekhez és kimutatásokhoz:



További tudnivalók és funkciók az automatizált göngyölegkezeléssel kapcsolatosan:

A bevételezés menüpontban alapértelmezettként mindig aktív az automatizált göngyölegkezelés pipa:


A bevételezés menüpontban nem érvényteleníthető olyan bevételezés, amihez tartozik automatizált göngyöleg. Ebben az esetben ugyanazt a bevételezést manuálisan kell érvényteleníteni egy negatív előjelű bevételezéssel ugyanazon beszállító és bevételezési bizonylatszám megadásával és akkor a program automatikusan visszavételezi a hozzá tartozó automatizált göngyöleg mennyiséget is.


DRS cikk megjelölése a szállítólevélen és a számlán:

A számla és a szállítólevél nyomtatványokon testreszabható, hogy a termékek megnevezése alatt egy újabb sorban megjelenjen a termékekhez tartozó egyéb termékadat mint például, nébih engedély szám, sarzs vagy LOT szám stb. Amennyiben ez a sor megjelenik, akkor a DRS és automatizált göngyöleg kezelés funkció modul esetén a program megjeleníti a DRS | kiírást is abban az esetben, ha az adott termék adatlapján be van kapcsolva a DRS-es termék kapcsoló.
 
Amennyiben az automatizált göngyölegkezelés modul esetén az új termék felvétele ablakban az alábbiak szerint: 

Továbbá a Cikktörzs / Módosítás menüpontban, a terméknél jelölve a DRS cikk…….

…..akkor ezen termékek esetében és amennyiben aktivált kiegészítő termékadatsor, akkor abban az esetben az alábbiak szerint a számlán és a szállítólevélen megjelenik a DRS termék kiírás:

Ennek előnye, hogy a termék megnevezésben nem kell külön a DRS megnevezést alkalmazni, az hogy egy számlán / szállítólevélen melyik tétel DRS-es, azt egy külön adatsorként megtudjuk jeleníteni.

Elérhetőség